Jarno Veltrop, system engineer en scrum master
"Ik zie APG de laatste jaren veranderen van een club waar IT’ers wat verstopt zitten achter vier beeldschermen naar een menselijke, energieke, klantgerichte ICT-organisatie met concrete projecten. Ruim voor corona lag bij ons het ICT thuiswerkplan al klaar om te testen.
Los van het leed dat corona veroorzaakt, was de lockdown voor ons een ‘geschenk’. Alle hens aan dek. Massaal thuiswerken is geweldig voor APG en voor onze CO2-footprint. We brachten mooie tools voor online samenwerken, communicatieopleidingen en trainingen in de praktijk. Digitale scrumborden en (samen)werken waar je maar wilt, kan nu en gebeurt nu. Thuis, bij McDonalds, in de trein en vanuit elk APG kantoor in de wereld.
De lockdown was de eerste grote ICT-calamiteit in mijn 22-jarige carrière bij APG. Zolang de klant niets merkt, is er in zijn ogen niets aan de hand, terwijl achter de schermen van alles gebeurt. Het machinepark draaiend houden, de gebruiksvriendelijkheid verhogen, innoveren en werken met Teams. Van het een op het andere moment werden thuiswerken en online vergaderen de nieuwe standaard. Aan Teams software voegden we hulpmiddelen toe, zoals de whiteboards waar deelnemers ruimte hebben om samen te schetsen maar ook channels en chatrooms waarin teams hun communicatie kunnen opstarten.