Bram Scipio, service owner
“Ik heb nogal een carrièreswitch gemaakt. Voordat ik de IT in ging, was ik horecaondernemer. Op een gegeven moment wilde ik iets anders doen. Ik had al een mbo-opleiding systeem- en netwerkbeheer gedaan en ben ICT & Informatiemanagement gaan studeren aan de hogeschool. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken in de e-commercewereld, via Teleperformance bij Adidas. Ik hield me daar vooral bezig met uitdagende IT-vraagstukken van klanten. Ik merkte dat ik daar veel energie van kreeg en begon te verlangen naar een echte IT-organisatie.
Zo kwam ik bij APG terecht. Tijdens mijn studie hoorde ik al dat APG weliswaar een pensioenorganisatie is, maar dat het in feite ook een groot IT-bedrijf is. Dat bleek te kloppen. Alles wat je kunt bedenken op IT-gebied, hebben wij ook in eigen huis. Van klantportalen van de pensioenfondsen en platformontwikkeling tot IT Security en Architecture en alles daartussenin. We doen bij APG veel in eigen beheer. Ik denk dat veel mensen dat niet weten; ik wist het ook niet voordat ik zeven jaar geleden bij APG in dienst kwam. Er ging een wereld voor me open. Nu denk ik: wauw, we doen eigenlijk zo’n beetje wat grote bedrijven als Microsoft doen, maar dan in Heerlen.
Ik ben bij APG begonnen als support engineer op de servicedesk. Dat is een mooie plek om de organisatie, die toch vrij groot is, snel te leren kennen. Ik hielp collega’s van alle afdelingen met software- en hardwareproblemen. Wat daar vervolgens gebeurde vond ik heel bijzonder. Ik merkte dat veel collega’s bereid waren met me mee te denken over mijn ambities. Ze nodigden me uit om eens een kijkje te nemen op andere afdelingen en vroegen me voor bepaalde werkgroepen. APG helpt ook als organisatie bij het uitstippelen van je carrièrepad. Er zijn programma’s en tools die je helpen uitvogelen wie jij als persoon bent en waar je naartoe wilt. Als je je ambities uitspreekt en jezelf laat zien, komen de kansen haast als vanzelf op je pad. Je wordt hier echt gezien en gehoord.