We doen wat Microsoft doet, maar dan in Heerlen

Bram Scipio, service owner

 

“Ik heb nogal een carrièreswitch gemaakt. Voordat ik de IT in ging, was ik horecaondernemer. Op een gegeven moment wilde ik iets anders doen. Ik had al een mbo-opleiding systeem- en netwerkbeheer gedaan en ben ICT & Informatiemanagement gaan studeren aan de hogeschool. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken in de e-commercewereld, via Teleperformance bij Adidas. Ik hield me daar vooral bezig met uitdagende IT-vraagstukken van klanten. Ik merkte dat ik daar veel energie van kreeg en begon te verlangen naar een echte IT-organisatie.

 

Zo kwam ik bij APG terecht. Tijdens mijn studie hoorde ik al dat APG weliswaar een pensioenorganisatie is, maar dat het in feite ook een groot IT-bedrijf is. Dat bleek te kloppen. Alles wat je kunt bedenken op IT-gebied, hebben wij ook in eigen huis. Van klantportalen van de pensioenfondsen en platformontwikkeling tot IT Security en Architecture en alles daartussenin. We doen bij APG veel in eigen beheer. Ik denk dat veel mensen dat niet weten; ik wist het ook niet voordat ik zeven jaar geleden bij APG in dienst kwam. Er ging een wereld voor me open. Nu denk ik: wauw, we doen eigenlijk zo’n beetje wat grote bedrijven als Microsoft doen, maar dan in Heerlen.

 

Ik ben bij APG begonnen als support engineer op de servicedesk. Dat is een mooie plek om de organisatie, die toch vrij groot is, snel te leren kennen. Ik hielp collega’s van alle afdelingen met software- en hardwareproblemen. Wat daar vervolgens gebeurde vond ik heel bijzonder. Ik merkte dat veel collega’s bereid waren met me mee te denken over mijn ambities. Ze nodigden me uit om eens een kijkje te nemen op andere afdelingen en vroegen me voor bepaalde werkgroepen. APG helpt ook als organisatie bij het uitstippelen van je carrièrepad. Er zijn programma’s en tools die je helpen uitvogelen wie jij als persoon bent en waar je naartoe wilt. Als je je ambities uitspreekt en jezelf laat zien, komen de kansen haast als vanzelf op je pad. Je wordt hier echt gezien en gehoord.

Het volgen van opleidingen of cursussen wordt ook enorm gestimuleerd. Alle registers worden opengetrokken om je te faciliteren. Dat sprak mij natuurlijk heel erg aan. In de afgelopen jaren heb ik best wat opleidingen gedaan. Je krijgt daar een opleidingsbudget voor, dat je zowel intern als extern kunt inzetten. Intern is het leuk dat je met echte APG-vraagstukken aan de slag gaat, maar sommige opleidingen heb ik ook bewust buiten de deur gedaan. Het is een mooie manier om je netwerk te vergroten en om bij partners en concullega’s in de keuken te kijken. De kennis die je daar opdoet, kun je vervolgens weer toepassen binnen APG.

 

Bij de servicedesk groeide ik al vrij snel door naar een seniorrol, en uiteindelijk werd ik teamleider. Niet veel later kreeg ik nog een extra team onder mijn hoede, en nóg één. Toen we overgingen naar een nieuwe werkwijze, meer agile en lean, ben ik service owner geworden. In deze rol ben ik inhoudelijk verantwoordelijk voor zo’n 35 mensen op het IT Service Center. Daar bewaken we ook 365 dagen per jaar, 24 uur per dag het IT-landschap. Als er een storing binnenkomt, stellen we alles in het werk om die zo snel mogelijk te verhelpen.

 

Het allerleukste vind ik dat ik mijn collega’s mag faciliteren om het beste uit henzelf te halen. Ik zorg ervoor dat ze hun werk zo optimaal mogelijk kunnen doen en begeleid hen in hun ambities om hun werkplezier te vergroten. Aan de andere kant zijn we op onze afdeling ook de stem van de klant en heb ik veel contact met stakeholders: wat kunnen we beter doen? We willen een excellente dienstverlening verzorgen. Dat past wel weer bij mijn horeca-achtergrond: de klant of gast is altijd koning en zijn wensen staan voorop. Het is de kunst om wat zij willen te vertalen naar werkende oplossingen.”

Alles wat je kunt bedenken op IT-gebied, hebben wij in eigen huis