Wordt het referral programma opnieuw een ongekend succes?

De arbeidsmarkt wordt steeds competitiever, het binnenhalen van talent steeds uitdagender. APG zet daarom een krachtige wervingsstrategie in, waarbij referral een belangrijke rol speelt. “Mensen die bewust een keuze maken om voor APG te werken, via iemand die ze al kennen, landen beter en voelen zich meer betrokken bij het bedrijf”, zegt hoofd People Talent Sourcing Jurriaan Spoel. Een interview over de impact van referral op de organisatie.

In het kort:

  • APG zet referral in, om talent aan te trekken in een competitieve arbeidsmarkt.
  • Het referral programma, genaamd The Connection, stimuleert medewerkers om geschikte kandidaten uit hun netwerken voor te dragen.
  • Het resultaat is een toename van drie keer zoveel referral kandidaten en een grotere betrokkenheid van de kandidaten bij APG.

Hij keek hoopvol uit naar een goed resultaat, en werd niet teleurgesteld. Jurriaan heeft een brede lach op zijn gezicht als hij de cijfers van het afgelopen jaar oplepelt. Drie keer meer referral kandidaten dan voorgaande jaren, in januari gevolgd door een flinke piek van honderd aangedragen bekenden. “Tijdens de feestdagen is er heel wat genetwerkt, en dat merken we meteen”, vertelt Jurriaan. “Fijn dat het zo goed werkt.”  

Voor degenen die het hebben gemist: wat is referral?


“Referral is een van de meest effectieve manieren om nieuwe collega’s te werven. Het stimuleert medewerkers om kandidaten uit hun netwerken voor te dragen voor openstaande posities binnen APG, waarbij ze een beloning ontvangen. Het trekt kandidaten aan die goed bij de bedrijfscultuur passen en bevordert de binding en betrokkenheid bij APG. Mensen die via een bekende binnenkomen, hebben zich doorgaans goed verdiept in APG. Ze zijn daardoor geneigd om langer bij het bedrijf te blijven. Degene die de kandidaat heeft aangedragen, hecht over het algemeen belang aan een goede start voor de nieuwe collega. Dat vergroot de kans op langdurige betrokkenheid.”

 

Is de aandrager verantwoordelijk als de kandidaat niet voldoet?


“Nee hoor, de aandrager legt eigenlijk alleen het linkje met APG. Daarna is het aan de kandidaat om geïnteresseerd te raken en te solliciteren. Hij of zij gaat een objectief sollicitatieproces in en het is aan de recruiter en de business om uiteindelijk een keuze te maken voor de juiste kandidaat. Dat staat los van de aandrager.”

 

Is referral een nieuwe vorm van werven?


“Nieuw is het niet. De regeling bestond al jaren bij APG, maar was onvoldoende bekend en werd daardoor te weinig gebruikt. Daarnaast was het praktisch gezien ingewikkeld om een kandidaat aan te dragen. Dat moest via verschillende systemen en er waren veel uitzonderingen. In 2023 hebben we referral programma The Connection opgezet, de regeling vereenvoudigd en een referral website gemaakt die het aandragen een stuk makkelijker maakt. Ook tref je er alle informatie aan die je daarvoor nodig hebt en vind je er mooie voorbeelden en tips om je netwerk aan te boren. Nieuw is dat we ook de inspanning belonen: een kandidaat aandragen die solliciteert via het referral formulier levert je al een lunchbon op. En als die kandidaat na de sollicitatieprocedure wordt aangenomen, dan krijg je een bonus van 2.000 euro bruto. Daarvoor moet je wel voldoen aan de voorwaarden en de juiste route via het referral formulier volgen.”

 

Is dat geen dure oplossing?


“Natuurlijk is 2.000 euro veel geld. Maar specialistische functies, zoals dataspecialisten, developers en pensioenspecialisten, zijn in de praktijk moeilijk te vervullen. En die hebben we juist nodig, onder meer door de transitie naar het vernieuwde pensioenstelsel en de strategische focus op digitalisering. Dat, samen met de krapte op de arbeidsmarkt, dwingt ons om verder te kijken dan de reguliere manier van werven. Dan moet je de samenwerking opzoeken met werving- en selectiebureaus. Een dure manier van werven, waarvoor je vaak een veelvoud van de referral bonus kwijt bent per aangenomen kandidaat. Daarmee vergeleken is deze bonus dus een verantwoorde en kostenefficiënte investering en tegelijkertijd een blijk van waardering voor collega’s die zich hiervoor inspannen.”

 

Zijn er ook goedkopere wervingsmethoden? 


“Zeker wel, en die gebruiken we uiteraard ook. Zo ‘sourcen’ onze recruiters ook zelf interessante kandidaten en zetten we proactief talent pools op waaruit we kunnen putten als er een vacature komt. Onze 'werken bij'-website bundelt bovendien alle openstaande vacatures. We werven daarnaast talent op platforms waar ze regelmatig actief zijn. Sinds enige tijd hebben we het campus recruitment team waarmee we de afdeling Young Talent verder uitbouwen, met een focus op stages en traineeships. Op de lange termijn willen we steeds actiever deelnemen aan evenementen en contacten leggen met studieverenigingen, om ook bij hen interesse te wekken voor APG. Referral werving is hierbij een mooie aanvulling, omdat het een bredere aanpak heeft en alle leeftijdsgroepen omvat. Want alle talent is welkom.”

 

Dus referral blijft de komende jaren actief?


“Absoluut, want talent blijft nodig, ook in tijden van kostenbesparingen. We zijn van plan om het succes van het activatiefestival The Connection van vorig jaar, voort te zetten. We hebben toen APG's netwerk flink uitgebreid doordat mensen elkaar ontmoetten en enthousiast raakten door de polsbandjes die we uitdeelden. Dat heeft echt gewerkt. Steeds meer mensen kennen nu referral programma The Connection en begrijpen het belang ervan.
We blijven het programma dus stimuleren. Daarvoor delen we inspiratieverhalen op intranet, er komen winacties aan en we bieden de workshops van vorig jaar als e-learning aan. Ook promoten we bepaalde vacatures extra op sociale media. Op die manier creëren we steeds meer ambassadeurs voor APG.”

 

En wat vraag je nú concreet van die ambassadeurs?


“Houd je ogen en oren goed open binnen je eigen netwerk. Bekijk de referral website en draag geschikte kandidaten uit je omgeving aan als je denkt dat er een goede match is. Die referral site kun je ook buiten de APG werkomgeving benaderen. Voeg de link dus toe aan je favorieten. Je vindt de site via het hoofdmenu op intranet (Samen Bouwen) en via het hoofdmenu op de werken bij-site.”