Ken jij die specialist die APG nog zoekt?

Waarom jouw netwerk juist nu van waarde is voor het invullen van specialistische vacatures

Op verschillende plekken in de APG-kantoren hangen sinds kort nieuwe posters. ‘Voor ons een lastige vacature. Voor jou misschien een oud-studiegenoot’, staat er bijvoorbeeld op. Een Loesje-achtige zin, luchtig en uitnodigend, maar met een serieuze ondertoon. Want achter die poster schuilt een boodschap die in deze tijd van transitie en kostenbesparing misschien niet vanzelfsprekend klinkt: APG zoekt mensen.

Niet zomaar mensen, maar specialisten. Vooral kandidaten met kennis van zaken op het gebied van IT, data, cloud en security zijn schaars. Maar ook actuarissen en bestuurssecretarissen zijn moeilijk te vinden.

Er staan gemiddeld zo’n twintig tot dertig externe vacatures open. Een deel daarvan is moeilijk invulbaar. “We hebben die expertise nodig om onze strategische doelen te realiseren”, zegt Fleur van Lier-Weekers, recruiter bij APG. “Juist nu.”

 

Het klinkt paradoxaal: werven in tijden van kostenbesparing. Maar volgens Fleur en ook Irma Bousardt, adviseur arbeidsmarktcommunicatie, is het geen tegenstelling. “Niet alle teams worden geraakt door de bezuinigingen”, legt Irma uit. “Sommige afdelingen hebben juist versterking nodig om toekomstbestendig te blijven.”

Referral in de spotlight in november
Daarom zetten zij in november het referralprogramma The Connection opnieuw in de schijnwerpers. Geen grote campagne, eerder een subtiele herinnering. Posters in de pantry’s en op de informatieschermen op kantoor, een video in de rubriek Feit & Fabel, en een selectie van moeilijk invulbare vacatures die extra aandacht krijgen op intranet. Alles met één doel: collega’s aanmoedigen om hun netwerk aan te spreken.

Referral is al jaren een stille kracht binnen APG. Elke maand worden via het online formulier tussen de dertig en zestig kandidaten aangedragen. Wie iemand tipt die uiteindelijk wordt aangenomen, ontvangt een bruto beloning van 2.000 euro. Maar het programma leeft niet vanzelf. “We merken dat het nodig is om het onder de aandacht te brengen”, zegt Irma. “Zeker nu, in een tijd waarin mensen misschien denken: werven? Is dat wel gepast?”

 

Die terughoudendheid is begrijpelijk, erkennen beide vrouwen. Daarom is deelname aan het programma ook zeker geen verplichting. “We willen niemand pushen”, zegt Fleur. “Maar we hopen wel dat mensen meedenken. Misschien ken je iemand van een vorige baan, studie of sportclub die precies past bij een vacature die wij moeilijk ingevuld krijgen.”

 

Referral is niet alleen effectief, het is ook efficiënt. Kandidaten die via collega’s binnenkomen, passen vaak goed bij de organisatiecultuur. En het bespaart kosten, zeker vergeleken met het inschakelen van externe bureaus bij het werven. In tijden van bezuiniging is dat geen detail.

De actie loopt de hele maand november. Maar het echte doel is breder: referral als vanzelfsprekend onderdeel van hoe APG talent vindt en behoudt. “We willen blijven bouwen”, zegt Fleur. “En dat doen we het liefst samen met onze collega’s.”